Februárban a Magyarországi Dunai Kikötők Szövetségének elnöke együttműködési megállapodást írt alá a Konstancai Kikötő, valamint a Duna – Fekete-tenger Csatorna vezetőivel. Ennek egyik következménye az a szakmai látogatás, melyet a Szövetség delegációja tett július második hetében a Fekete-tengeri kikötőben és környékén. A magyar delegációt a Szövetség elnöke, Szalma Béla vezette Nagy László főtitkárral karöltve, a szakmai programot Erdélyi László, a két konstancai részvénytársaság magyarországi képviselet vezetője.
… A 6-700.000 ezer lakóst számláló Konstanca a többi nagykikötővel rendelkező városhoz hasonló: sok nemzetiség él együtt, fejlett iparral és szolgáltatásokkal rendelkezik, a csillogástól a szocreálig minden árnyalat megtalálható, de a pulzusát a kikötő és a hajózáshoz kapcsolódó tevékenységek határozzák meg. Például, a látogatás napjaiban a helyi Daewoo Mangalia Heavy Industries hajógyár átadta egyik új, 8.600 TEU kapacitású, 299,9 m hosszú konténerhordozó hajót, mely hajó egyike a brit Zodiac Maritime Limited által rendelt 4 konténerhordozó hajóinak.
… A Kikötőt több megközelítésből sikerült megismerni
Természetesen a múlt adta meg a kiindulópontot. A Kikötő területén működő „házi” Múzeumban megtalálható görög amforák, római relikviák, török emlékek, királyi fejlesztési kezdeményezések, tervek (köztük magyar tervezők által készítettek is), forgalmi adatok segítettek a kikötő fejlődésének megismerésében. A Múzeum vezetője büszkén ismertette, hogy közvetlenül a második világháború előtt nemzetközi viszonylatban csak négy európai kikötőnek volt nagyobb a forgalma a Konstancai kikötőnél!
A másik megközelítés a kikötő mai állapotának bemutatása. A méreteiből adódóan (kb. 4.000 hektár, közel 160 rakpart) célszerű volt a kikötőt előbb maketten bemutatni a közel 100 éves Főépületben, majd ezt követően hajóra szállni és onnan is megtekinteni.
A konstancai kikötő egyik érdekes színfoltja a néhány éve átadott, világszínvonalú személyforgalmi terminál. A forgalma évről évre növekszik, a 2013-ra érkezésre bejelentett nagyobb tengeri utasszállítók száma közelíti a 100-at. A szakmai látogatás előtt alig két nappal érkezett a 293 m hosszú, közel 93.000 BRT-s „Costa Deliziosa”, 2.620 utassal és 894 fős személyzettel. A hajónak 17 fedélzete van, 1.130 kabinja és gyakorlatilag minden fajta utasellátó, kulturális és szórakoztató létesítménnyel rendelkezik. Ha esetleg 2 ilyen hajó érkezik, nem egyszerű logisztikai feladat az összes utas ellátása: pld., csak autóbuszból szükség lehet egyidőben akár 160-180 darabra!
A kikötő látogatása a „Saligny” hajóról történt, mely a nevét a világhírű Anghel Saligny építőmérnökről kapta. A látottak alapján, valamint Ambroziu Duma üzemeltetési igazgató által adott magyarázatok alapján, a delegáció tagjai már nem csodálkoztak azon, hogy közel 30.000 munkavállaló tevékenykedik a kikötő területén. Volt ott iskolahajó, hadihajók sokasága, 5.000 tonnás úszódaru, mindenfajta tengeri áruszállító, tengeri olajfúró tornyok javítására készített úszólétesítmények, ferryboat stb. Látható volt a gabonaterminálok sokasága, Európa egyik legkorszerűbb gázterminálja, az éves szinten 600.000 TEU-t meghaladó forgalmat lebonyolító konténerterminál, a személygépkocsi exportra szánt terminál, cement-terminál, vasérc terminálok. Közvetlenül a 100.000 to-nál is több vasérccel érkező „Cape Istanbul” nevű hajó előtt elhaladva a mélytenger felé, jobban érzékelhető volt a kikötői körkép, bár mégis átláthatatlan, mert a kikötő két végének egyike sem volt teljesen látható.
A hajókirándulás egyik legérdekesebb része egy zsilipelés volt a Duna – Fekete-tenger csatornánál. Az Agigea-i zsilipelésnél, tekintettel a sós tengeri víz és az édesvíz találkozására, érdekes volt látni azt a levegő-függönyös rendszert, mely nem teszi lehetővé a sósvíz bejutását az édesvízben, ugyanis a Csatorna vízéből történik a lakossági vízellátás, valamint a mezőgazdasági földek irrigációja.
… A COMVEX-nél tett látogatás is érdekes látnivalókat tartalmazott. Az érc-koksz-bauxit terminál 150.000 nm-en fekszik, belső anyagmozgatását egy majdnem automata 42 km-es futószalag végzi, 8 saját rakparttal rendelkezik, a rakodó berendezések egységenként akár 4.000 to óránkénti kapacitással bírnak. Viorel Panait vezérigazgató a prezentációját egy irányító torony körpanorámájával tudta ideálisan szemléltetni.
… Az idei gabonaexportunk elindulása előtt, érdekes volt megtekinteni a North Star Shipping – MinMetal csoport által üzemeltetett gabonaterminált. A 260.000 to kapacitású, főleg az Alfred C. Toepfer gabonaforgalma számára épített terminált Silviu Radulescu vezérigazgató mutatta be.
A magyar delegáció egy másik gabonaterminált is meglátogatott, a Canopus Star terminálját, ahol Alexandru Butusina vezérigazgató ismertette az új fejlesztést. A Canopus Star a TTS csoport tagja, mely csoport gazdasági társaságai (köztük a Navrom is) a Duna egyik legnagyobb hajóflottáját birtokolja. A Canopus Starnál folyó beruházás növelni fogja a gabonatároló kapacitást 110.000 tonnára. A fejlesztést a TTS a Cargill-al együtt valósítja meg, a rakodási kapacitás növelésével együtt. A fejlesztés lehetővé teszi egy 60.000 to-s Panamax hajó berakását 4 nap alatt.
A magyar delegáció látogatást tett az UTILNAVOREP gyártó és javító üzemben is. A több száz embert foglalkoztató cégnél a legkorszerűbb fémforgácsoló és hegesztő berendezéseket használják. Mégis a magyar delegáció nem ebben látta az együttműködési lehetőséget, hanem a cég által forgalmazott folyamtisztító hajókban….
(Forrás: Magyar Közlekedés, kivonat)