A konstancai kikötőben a gabonaforgalom robbanásszerűen növekedett az elmúlt 15 évben. 2001-ben csak 2.784.200 tonnát kezeltek, 2014-ben 7,15-szor többet. A 2014-ben kezelt 19.898.798 tonna új rekordot jelent. A gabonaforgalom növekedése sokkal gyorsabb volt, mint az általános forgalom növekedés, mely 2011-től 2014-ig 47,67%-kal növekedett (32.792.000 tonnáról 48.422.933 tonnára). Időközben egy szerkezeti átalakulás is történt: 2001-ben a gabona részesedése a teljes forgalomnak csak 8,49% -át tette ki, 2014-ben a részesedés elérte a 41,09%-ot és a tavaly Konstanca lett a legfontosabb gabonakikötő az Európai Unióban.
1997-ig a konstancai kikötő egyetlen gabonaterminállal rendelkezett, melyet Anghel Saligny épített, 90.000 tonna tárolási kapacitással. Ma a tárolókapacitás elérte a 1.025.422 tonnát, így 11,39-szor magasabb, mint 1997-ben. A kikötő északi részén gabonatárolási kapacitásokkal rendelkeznek: Chimpex (114.000 to), Niva Prodcom (60.000 to), Silo-Port (30.000 to), Canoplus (110.000 to), Socep (29.800 to), United Shipping Agency (183.000 + 45.000 to), Minmetal (236.800 + 20.000 to). A déli részen / Agigea működnek: Silotrans (100.000 to), North Star Shipping (15.000 + 12.000 to), Barter Port Operator (45.000 to), Barter Trading Romania (15.000 to), Barter Trading (7.600 + 2.222 to).
A cégek folyamatosan korszerűsítenek és új kapacitásokat építenek: a Chimpex bővíti a terminált 200.000 tonnára, a Socep épít egy 110.000 to kapacitású silót, a Comvex egy 200.000 to kapacitású gabonasilót épít. „Az új terminál nem versenyez a meglévőkkel, hanem ezzel a beruházással egy új piaci szegmens nyílik meg, nagy kapacitású, 1200.00-140.000 DWT gabonaszállító hajók részére” – mondta Viorel Panait, a Comvex vezérigazgatója.
Az idén az első hat hónapban a gabonaforgalom elérte a 10.884.081 tonnát, ami a 108,65% -kal több, mint 2014-ben az azonos időszakban.
(Forrás: Cuget Liber)