A Poarta Alba – Midia, Navodari Csatorna 30. évfordulója

A Hajózható Csatornákat kezelő Nemzeti Részvénytársaság ünnepi eseményen emlékezett meg a Csatorna átadásának 30. évfordulójáról.
Daniel Georgescu vezérigazgató elmondta, hogy 1949 májusában döntöttek a csatorna megépítéséről, de 1953-ban az építkezést megállították és 20 évvel később történt az újrakezdés. A tervezést 1973-ban kezdte el egy 183 mérnökből és technikusból álló csapat, mely két év után 225 szakemberre fejlődött. 1974 áprilisában, illetve 1982 novemberében kezdődött a Duna – Fekete-tengeri Csatorna északi ágának (Poarta Alba – Midia, Navodari Csatorna) műszaki dokumentációjának elkészítése.
A hajózható csatorna építésének első szakaszában 22.000 ember dolgozott, az utolsó években a létszám elérte a 32.000 főt. Az építés során 300 millió köbméter földet és sziklát kotortak. 1984 május 26-án, avatták fel a 64,4 km hosszú Duna – Fekete-tenger Csatornát, majd 1987 október 26-án a 27,5 km hosszú Poarta Alba – Midia, Năvodari Csatornát, utóbbinál 89 millió köbméter földet és sziklát kotortak. A víziút kapacitása 80 M to rakomány évente.
A Kék Pálya meséjének szerzője Chiriac Avadanei mérnök. A Csatorna Románia legnagyobb eddigi építési megvalósítása. Chiriac Avadanei mérnöki aláírása más projekteken is megjelenik, például a Bukarest – Pitesti autópálya, a Transzfogarasi autóút stb.
(Forrás: Cuget Liber)