2022. február 24-ig, amikor Oroszország megindította az inváziót, az ukrán áruk nem haladtak át Románia vízi útjain, jelenleg arányuk elérte a teljes forgalom 16%-át. Ukrajna lett ezeknek a szállítási útvonalaknak a második legnagyobb külföldi kedvezményezettje, Szerbia után.
2022 első hat hónapjában jelentősen megnőtt a vízi utakon tranzitált áruk mennyisége. A forgalom 17,998 millió tonna kapacitású volt, 4,16%-kal magasabb, mint 2021 azonos időszakában, és 8,943 millió tonna árut szállítottak, 6,03%-kal többet, mint 2021. január és június között.
Az áruszerkezetben a gabonafélék állnak az első helyen, 46%-os részesedéssel, 2021 első hat hónapjában a részesedésük 44% volt. A gabonaféléket követő árucsoportok: ércek – 28%, energiahordozók (szén, olaj és cseppfolyósított gáz) – 14%, vegyipari termékek – 6%.
A vízi utak fő haszonélvezője Románia 37% részesedéssel, majd Szerbia (24%), Ukrajna (16%), Bulgária (9%), Magyarország (5%), Moldovai Köztársaság (4%), Ausztria (3%), Németország (1%) és Horvátország (1%).
A 2022. január-június közötti időszakban a Duna-Fekete-tenger és a Poarta Albă-Năvodari csatornákon 12.161 vízi egység haladt át, 4,03%-kal több, mint 2021 azonos időszakában, ebből: 8.188 bárka, 1.909 uszály, 51 folyami-tengeri hajó, 1.987 toló hajó és 26 személyszállító hajó. A román hajótulajdonosok továbbra is uralják a forgalmat.
(Forrás: Cuget liber)