A konstancai székhelyû, hajózható csatornákat kezelõ vállalat május 26-án ünnepelte a Duna – Fekete-tenger csatorna átadásának 24. évfordulóját. Az építkezés, amelyet Nicolae Ceausescu kezdeményezett hollandiai és angliai látogatásait követõen, nyolc évig tartott. 20.000-nél több ember vett részt az építkezésben, Európa legnagyobb építõtelepén. A tervezés a 70-80-as években készült, az anyagok és a technológia 95%-ban román volt. "A csatorna építése megelõzte korát, alig most kezdte éreztetni igazi lehetõségeit, tökéletesen beilleszkedik az Európai Unió belvízi közlekedési politikájába" – nyilatkozta Ovidiu Cupsa, a kezelõ vállalat (ACN Constanta) vezérigazgatója.
A Duna – Fekete-tenger csatornát kb. 2 milliárd euróra értékelik, melyhez hozzá kell adni a 3.500 ha terület kb. 2 millió euro értékét. Legnagyobb használója a cernavodai atomerõmû, mely a víz kb. 70%-át használja a reaktorok hûtéséhez.
A közeljövõben az ACN Constanta a Duna – Bukarest csatorna építésének megkezdésére készül. "A munkálatok nagy valószínûséggel 2009 végén kezdõdhetnek. A beruházást 1990-ben állították le, kb. 90%-os készültségi fokon. Figyelembe véve egyes részegységek eltûnését, illetve megrongálódását, mondhatjuk, hogy kb. 50%-os készültségi fokról kezdünk. A két kikötõ nélkül is a beruházást kb. 500 millió euróra becslik, mely a kohéziós és infrastrukturális alapból érkezi" – nyilatkozta Ovidiu Cupsa vezérigazgató.
A Duna – Bukarest csatorna építése nagyon jelentõs munkaerõt igényel. Több német vállalat jelezte az építkezésben való részvétel iránti igényét, és készek 100-200 fõs építõmunkás csoportokat Romániába hozni. Egy ilyen nagyságrendû építkezés képes lehet hazahozni Izraelbõl, Spanyolországból vagy Németországból a román építõmunkásokat, hiszen a bérek euróban ezres nagyságrendûek lesznek.
(Cuget liber, 2008. május 27.)